Wednesday, November 14, 2012

dia boleh berubah,awak boleh berubah,kita?

Assalamualikum wbt

ye! jadi harini aku nak berceramah pasal "perubahan". hanvoi. siapalah kita ni nak bagi ceramah? setakat blogger picisan yang tulis ikut hati tak guna akal! nak ceramah pulak kan? eh eh yang mahu sentap segala ni apahal pulak mimi oii? ahaks

okay okay moh tukar cara penulisan kau tu. almaklumlah dah lama tak amik kelas bahasa melayu. ayat pun jadi tunggang langgang kayak taufan punnn niii adoy aiiii

harini aku nak bercerita sikit pasal perubahan.. so.. apa yang berubah? sifat diri kelakuan cara pemikiran cara percakapan mentaliti fizikaliti rohaniliti? haihhh. dah macam orang berpelasampah terasa diri ini. ahaks.

tak semua orang berpeluang untuk berubah. kita sendiri yang pilih jalan hidup kita tapi segalanya juga sememangnya dah ditulis mengikut qada' qadar-Nya . dan sememangnya semua orang akan berubah cuma kita je yang tak perasan.. tapi orang sekeliling kita perasan!but then

ada yang dapat menerima baik mengenai perubahan seseorang tapi ada jugak yang menghina! haippppp. ni yang tak syok ni. tak baik hokeh kau nak menghina hina kita.

kita sesama manusia. apalah sangat yang kita dapat daripada menghina orang ni? haaa pernah terfikir tak sebelum bercakap? cer bagi tapis sikit apa yang nak dicakap. kalau tak ada penapis kat rumah, meh aku belikan satu kat kedai dua hengget. hohoh.

bila kita berubah ke sesuatu tahap yang lain, orang memang akan mengata. tak kisah benda baik atau buruk, so that kalau hati tak kental memang bahaya. sebab bila hati tak kuat tu yang senang balik berubah ke takuk asal. tsk tsk

perubahan tu jugak memerlukan masa, dia ni berperingkat jadi sebagai member terdekat tolonglah jangan push dia yang cuba nak berubah tu, kesian dia stress nanti elok elok nak berubah kepada kebaikan terus berubah ke lembah tanjung rambutan tanjung manggis dan yang selembah dengannya... haa kan payah kalau dah termasuk lembah tu?

sebab aku dah nampak dah perhati dah tengok ramai lah jugak yang dah elok elok comel je berubah kepada perkara yang lebih baik, tapi tak tahu dekat mana salah silapnya.. buat balik kesilapan dulu. tapi siapalah kita nak judge depa ni kan? kita tak tahu masalah sebenar depa.. so doakan jelah yang terbaik.

tapi aku memang tak berkenan perempuan yang hipokrit kata dah berubah, dekat social network punya websites semua tunjuk macam dah berubah insaffffffff saaaaangat tapi hakikatnya nannnnnn adooooooo! haaa ni pun tak best. kalau berubah hanya pada status, tweet bagai baik tak payah lah awaaak. buat bikin dosa kau dan dosa aku jugak bercerita pasal semua ni. astaughfirullah

tapi ioldz cerita so that sesiapa yang baca entry ni jangan lah buat perangai macam ni. sumpah tak cool
beb!

bukan lah nak bercerita macam aku ni baaaaaik sangat, let me tell you, aku ni saaaaaangat buruk perangai satu waktu dulu, kiranya masa zaman jahiliyah lah, tipu cakap kalau youoldz tak ada zaman jahiliyah memasing, but then kalau tak ada tu baguslah. jangan kau orang pergi buat perkara jahil untuk ada zaman ni pulak! huhu

tapi alhamdulillah dengan izin Allah SWT aku cuba nak berubah. sikit sikit aku cuba ubah. sampai sekarang pun aku masih cuba ubah diri..sebab nobody perfect kan! alhamdulillah Allah SWT tu maha adil, maha penyayang. kalau Dia nak bagi hidayah tu, Dia bagi. bebanyakkan doa. insha ALLAH :)

jadi apa motipp entry kau ni weh?

kita hidup cuma sekali, so tak semua benda kita kena enjoy! peace yo! renung-renungkan dan selamat beramal :)


FULLSTOP with much love : mimiSAJA

No comments:

COPYRIGHT@belog ini hak milik terpelihara daranya untuk mimisaja.blogspot.com sahaja tahu!